Amigurumi – szydełkowe zabawki

Od października 2017 rusza kurs szydełkowania dla uczniów klas drugich gimnazjum. Zajęcia prowadzą nauczycielki matematyki Joanna Czerniakowska i Katarzyna Puczel, które w wolnych chwilach uwielbiają szydełkować i swoją pasją chcą podzielić się z uczniami. Do kursu zgłosiło się 9 dziewczynek, które spędzą kilka sobót w szkole, aby nauczyć się robić piękne rzeczy na szydełku.

21 października rozpoczął się kurs dla 5 uczennic, w drugim spotkaniu wezmą udział kolejne 4 osoby, tak aby na trzecim spotkaniu cała dziewiątka zaczęła robić swoje pierwsze szydełkowe zabawki.

Szydełkowanie obecnie wraca do łask za sprawą swych relaksacyjnych właściwości, a także funkcji praktycznej. Kurs szydełkowania jest dla każdego, bez względu na poziom wiedzy i umiejętności, bez względu na płeć. Najważniejsze są tu chęci i wiara w siebie. Robótki ręczne na szydełku są nie tylko efektowne i ciekawe, ale również rozwijają twórcze myślenie, sprawność manualną, dokładność i poczucie estetyki oraz cierpliwość. Jest to też odpoczynek od zajęć szkolnych, wyciszenie i odreagowanie emocji i napięć.

Eksperci przyznają, że szydełkowanie czy robienie na drutach wpływa na aktywację obszarów mózgu, które są odpowiedzialne za odczuwanie spokoju. Ostatnie badania przeprowadzone na Uniwersytecie w Cardiff w Wielkiej Brytanii potwierdzają, że takie hobby sprzyja łagodzeniu stresów, uspokaja, podnosi kreatywność. Ludzie sięgają po robótki ręczne z wielu powodów – często jest to aspekt praktyczny. Jednak niezależnie od motywacji, jest to zajęcie, które pozwala się zrelaksować, wycisza umysł i jest swego rodzaju sposobem medytacji. Sam Albert Einstein zdradził, że w celu oczyszczenia umysłu i wycieszenia sięgał właśnie po robótki ręczne. Czynności manualne mogą stanowić element terapii w przypadkach depresji, stresów pourazowych, mogą być również częścią rehabilitacji. Szydełkowanie podobnie jak medytacja, to sekwencja tych samych czynności, które powtarzamy. Koncentrowanie się na nich pozwala uspokoić myśli i prowadzi do wyciszenia.

Ponadto szydełkowanie rozwija zdolności matematyczne i logiczne myślenie, przy szydełkowaniu trzeba myśleć analitycznie i przestrzennie – wzory są często sekwencją powtarzających się schematów, opartą na wielokrotności liczb, dodawaniu i odejmowaniu oczek. Wyobraźnia przestrzenna pozwala przewidzieć skutek konkretnego wzoru, gdyż bardzo często zależy nam, aby powstała konkretna figura przestrzenna taka jak: kula, walec czy stożek.

 

Dziewczynki na pierwszym spotkaniu nauczyły się poprawnie trzymać szydełko i naciągać nitkę. Robiły swoje pierwsze łańcuszki. Bardzo im się spodobało szydełkowanie i już się nie mogą doczekać kolejnego spotkania.

//Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.