„Healthy eating” zdrowe jedzenie

„Healthy eating” zdrowe jedzenie/ Joanna Hryniewicz-Wyszyńska

Przy okazji lekcji „Healthy Eating” uczniowie klasy IV c  Szkoły Podstawowej, otrzymali informacje profilaktyczne  na temat  negatywnej roli cukru w organizmie. Uczniowie wypisywali produkty, które przeciętnie spożywają każdego dnia, włączając desery, lody, napoje i chipsy. Następnie  każdy uczeń obliczał,  ile łyżeczek cukru znajduje się jest w podawanych przez uczniów produktach żywnościowych.

Ponieważ łyżeczka cukru zawiera 16 kcal pomnożyliśmy to przez ilość spożywanych łyżeczek.

Następnie sprawdziliśmy jakie zapotrzebowanie energetyczne jest potrzebne dla 11 latków. Okazało się, że wynosi ono przeciętnie  2300 kcal.

Odjęliśmy od przeciętnego zapotrzebowania energetycznego ilość kalorii spożytych w postaci cukrów.

Oto wyniki jakie otrzymały dzieci:

Anastazja spożywa 800 kcal cukrów (50 łyżeczek)

Wiktoria Pupel spożywa 640 kcal 40 łyżeczek

Karolina Warda 800 kcal 50 łyżeczek

Karolina Warno tyle samo

Dawid Tofel 928 kcal 58 łyżeczek

Oliwia Wołkowska 320 kcal 20 łyżeczek

Malwina Chudzik 800 kcal 50 łyżeczek

Kaja Brancewicz  480 kcal30 łyżeczek

Jakbu Tarnwaski 920 kcal 59 łyżeczek

Kuba Gasperowicz 480 kcal 30 łyżeczek

Jakub Tokarski 864 kcal 54 łyżeczek

Filip Domański  728 kcal 46 łyżeczek

Mateusz Czerech 928 kcal i 58 łyżeczek

Młyńczak Monika 800 kcal i 50 łyżeczek

Okazało się, że dzieci spożywają bardzo dużą ilość cukru. Zostały one poinformowane  o tym, jakie zagrożenie dla ich organizmów stanowi zwiększone spożycie cukrów

Oprócz chorób cywilizacyjnych: cukrzycy, otyłości, nadciśnienia zaobserwowano zarówno u dzieci, jak i dorosłych, że cukier wywołuje destrukcyjne zachowania, trudności w uczeniu się oraz łatwość zapominania.

Cukier jest również czynnikiem inicjującym niewydolność układu autoimmunologicznego i immunologicznego, co kończy się w rezultacie takimi chorobami, jak artretyzm, alergia i astma.

Cukier zakłóca również równowagę hormonalną i wspomaga wzrost komórek rakowych. Nadmierne spożywanie cukru prowadzi do uzależnienia. Nawyk ten powstaje już w wieku niemowlęcym.

Musimy pamiętać o ty, że nadmierna ilość cukru może prowadzić do względnych niedoborów białek, składników mineralnych i witamin z grupy B oraz do zaburzeń przewodu pokarmowego.

Apeluję do rodziców aby zwracali baczną uwagę na ilość pożywanych cukrów i wyeliminowali go z diety dzieci.

 

//Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.